حقیقت نفس و نحوه ی ارتباط آن با بدن از نظر سهروردی و فخر رازی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
  • نویسنده سمیه عباسی
  • استاد راهنما منصور ایمانپور احمد حسینی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1392
چکیده

نفس شناسی اساس و بنیاد همه ی معارف بشری می باشد. انسان علاوه بر بدن مادی دارای نفس روحانی و ملکوتی نیز می باشد. شناخت ماهیت نفس و درک حقیقت آن همواره مورد توجه فیلسوفان و متکلمان اسلامی بوده است. اکثر فیلسوفان اسلامی به پیروی از ارسطو نفس را به کمال اول برای جسم طبیعی آلی، تعریف کرده اند. سهروردی با توجه به نظام فلسفی و طبقه بندی خاصی که از موجودات عالم انجام می دهد، نفس را نوری از انوار حق تعالی می داند. ایشان نفس را به جوهری نورانی و قائم به ذات که ورای جسم است، تعریف می کند. فخر رازی همانند ابن سینا، نفس را به کمال اول برای جسم طبیعی آلی تعریف می کند. یکی از مسائلی که در زمینه ی نفس شناسی مطرح می شود مسئله ی تجرد نفس است. در رابطه با این مسئله همواره دو دیدگاه وجود دارد. عده ای منکر این نظریه هستند مثل گروهی از متکلمان و مادی گرایان، و عده ای به وجود نفس به عنوان موجودی مجرد اذعان دارند که اکثریت فلاسفه ی اسلامی در این دسته قرار دارند. سهروردی نفس را جوهری مجرد می داند که هر کسی با گفتن ضمیر «من» به آن اشاره می کند، نفس مغایر با اعضای بدن است و با تغیییر اعضای بدن تغییر نمی کند. او برای اثبات تجرد نفس، از دلایل ابن سینا البته با توجه به نگرش خاص خود و با تکیه بر نظریه ی علم حضوری، بهره می گیرد. فخر رازی گاهی همانند فلاسفه ی اسلامی، نفس را جوهری مجرد می داند و برای اثبات تجرد آن به دلایل و براهین ابن سینا تکیه می کند، و گاهی همانند متکلمان اسلامی نفس را جسمی لطیف می داند که به قدرت خداوند متعال در بدن تصرف می کند. یکی از مسائل دیگری که در زمینه ی نفس شناسی مطرح می شود مسئله ی رابطه ی نفس و بدن است. سهروردی رابطه ی نفس و بدن را بر اساس نظریه ی قهر عالی نسبت سافل و محبت سافل به عالی، بررسی می کند و رابطه ی آنها را تدبیری و شوقی می داند، که نفس به واسطه ی روح حیوانی، به تدبیر آن می پردازد. فخر رازی در این رابطه نیز نظری دوگانه دارد، آنجا که هم رأی با فلاسفه می شود رابطه ی نفس و بدن را همانند رابطه ی عاشق و معشوقی می داند و معتقد است زمانی که بدن، استعداد لازم را کسب کند نفس به واسطه ی روح بخاری در آن تصرف کرده و به تدبیر آن می پردازد. و آنجا که هم رأی با متکلمان می شود معتقد است که نفس به خواست خداوند در بدن تصرف کرده و از اول تا پایان باقی است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ادلۀ قرآنی فخر رازی بر تمایز نفس از بدن و تجرّد آن

فخر رازی،‌ متکلم - فیلسوف و مفسر بلندآوازه سدۀ ششم - در برخی آثار خود دلائل قرآنی در اثبات جسمانینبودن و تجرّد نفس آورده است که مبتنی بر تفسیر خاص او از برخی آیات شریفۀ قرآن کریم‌اند. در این مقاله،‌ ضمن اشارۀ اجمالی به دیدگاه‌های فخر رازی در باب تجرّد نفس انسانی، دلائل قرآنی او بر تمایز نفس و بدن و تجرّد نفس ناطقه پرداخته می‌شود. همچنین ضمن مقایسۀ دیدگاه‌های فخر رازی با آرای دیگر مفسران نشان داده ...

متن کامل

ادله تجرد نفس از دیدگاه فخر رازی

ماهیت نفس و تجرد آن، همواره یکی از چالشی‌ترین مباحث در آرای فلسفی و کلامی بوده که در این نوشتار، این موضوع از دیدگاه فخر رازی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. فخر رازی در آثار متعدد خود به شیوه‌ای متفاوت و گاه متناقض در باب تجرد نفس سخن می‌گوید؛ به‌گونه‌ای که در برخی آثار، موضع سلبی و در برخی، موضع ایجابی اتخاذ نموده است. با این وجود می‌توان وی را قائل به تجرد نفس دانست؛ اما به‌طور قطع مغایرت ن...

متن کامل

ادله تجرد نفس از دیدگاه فخر رازی

ماهیت نفس و تجرد آن همواره یکی از چالشی ترین مباحث در آرای فلسفی و کلامی بوده که در این نوشتار این موضوع از دیدگاه فخر رازی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. فخر رازی در آثار متعدد خود به شیوه ای متفاوت و گاه متناقض در باب تجرد نفس سخن می گوید به گونه ای که در برخی از آثار موضع سلبی و در برخی موضع ایجابی اتخاذ نموده است با این وجود می توان وی را قائل به تجرد نفس دانست. اما به طور قطع مغایرت نفس ...

متن کامل

ادلۀ قرآنی فخر رازی بر تمایز نفس از بدن و تجرّد آن

فخر رازی، متکلم - فیلسوف و مفسر بلندآوازه سدۀ ششم - در برخی آثار خود دلائل قرآنی در اثبات جسمانینبودن و تجرّد نفس آورده است که مبتنی بر تفسیر خاص او از برخی آیات شریفۀ قرآن کریم اند. در این مقاله، ضمن اشارۀ اجمالی به دیدگاه های فخر رازی در باب تجرّد نفس انسانی، دلائل قرآنی او بر تمایز نفس و بدن و تجرّد نفس ناطقه پرداخته می شود. همچنین ضمن مقایسۀ دیدگاه های فخر رازی با آرای دیگر مفسران نشان داده خو...

متن کامل

ماهیت نفس از نظر سهروردی

بنیانگذار حکمت اشراق بر اساس مبانی فلسفه خود مسئله نفس را تبیین کرده است. سعی شیخ اشراق آن است که هم نفس را از طریق دلایل پیشینیان با نگاهی نو معرفی کند و هم دلیلی تازه برای آن ارائه دهد. در فلسفه او نظریۀ علم حضوری برای اولین بار مطرح شده، از همین رو در خصوص ماهیت نفس نیز از این مبنا سود برده است. وی علم حضوری را ویژگی نفس می‌‌داند، نیز در بعضی آثار خود از کلمات و عبارات استعاری و زبان نمادین ...

متن کامل

Survey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004

دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده الهیات و معارف اسلامی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023